zondag 2 april 2017

Hardanger Quilt.


Meer dan 15 jaar geleden maakte ik een quilt met Hardanger borduurwerk. Hardanger is een traditionele Noorse borduurtechniek. Van oorsprong werd er kleur op kleur geborduurd op aftelbare stof waarbij er twee verschillende diktes garen wordt gebruikt en waarbij de draden erin deels weggeknipt en uit het werk worden getrokken.

Dit was wel een van de eerste quilts die ik maakte. En toendertijd vond ik het geheel al heel wat. 
De laatste jaren heeft ze onderin de kast gelegen omdat ik met het resultaat toch niet echt tevreden was. Ik besloot nu de quilt een nieuw uiterlijk te geven.

Het is natuurlijk ook wel jammer om dit handborduurwerk niet meer te gebruiken, want hier zijn toch heel wat ettelijke uurtjes werk in gaan zitten. Omdat dit mijn eerste Hardangerwerk maakte ik natuurlijk beginnersfouten en knipte ik weleens een verkeerde draad door. Het is zo anders dan gewoon kruisststeekjes borduren waarbij het gemakkelijk is om een fout te herstellen. Bij dit borduurwerk gaat dat dus niet. Dan trok ik een draad over de breedte uit de stof en weefde met een naald de nieuwe draad terug in het werk. En bij deze vorm komt ook heel veel telwerk bij te pas
Ook het mee borduren van de ettelijke kraaltjes was een tijdrovend werkje.

Het uithalen van de quilt was zo gedaan. Maar het duurde toch wel even voordat ik een idee en patronen had gevonden die er wel bij zouden passen. En die heb ik gevonden in de vorm van Blackwork patronen.
Blackwork borduren is borduren met zwart garen op witte of ecru kleurige ondergrond. Maar ik heb gekozen als dezelfde opzet bij het Hardangerwerk namelijk kleur op kleur. In het Tudor tijdperk in Engeland werd het veel toegepast op kleding. De patronen bestaan voornamelijk uit geometrische vormen wat ik wel bij het Hardanger borduurwerk vond passen. 

 De blokken variĆ«ren van 18 tot 19.5 cm.

 Detail van het blok. Hier is goed te zien dat de kraaltjes zijn mee geborduurd in het werk.

 Een ander blok.

 Detail van het blok.

 In totaal heb ik 24 vierkante blokken en 8 langwerpige.

  Er moeten nog heel wat Blackwork blokken erbij geborduurd worden. Want dit handwerk kan ik helaas niet meer doen.

Dit is een impressie van hoe het uiteindelijk eruit zal komen te zien. Gelukkig vond ik nog in een doos de kraaltjes en pareltjes die ik voor het borduurwerk had gebruikt. Zeker niet genoeg om de nieuwe blokken er mee te versieren, maar omdat ik de doosjes nog had kan ik ze nog bestellen.

De oorspronkelijke quilt. Als ik nu zie hoe de nieuwe quilt eruit komt te zien heb ik er geen spijt van dat ik deze uit elkaar heb gehaald.




2 opmerkingen:

  1. ook dit wordt vast weer een fantastische quilt. De originele blokken zijn heel mooi. Veel succes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel Marja. De handwerkblokken daar was ik een aardige tijd mee bezig. Dagen duurde het voordat een blok klaar was. Het was wel een beetje eng om de blokken te versnijden.
    Dat ging goed, maar om er quiltblokken van te maken was nog een werkje. Want door de kraaltjes was het niet zo gemakkelijk om de blokken door te quilten.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik zou het leuk vinden als je een reactie schrijft.