donderdag 25 november 2021

Kerstornamentjes ITH

 De afgelopen dagen mij bezig gehouden met het maken van kerstornamentjes, om deze met de jaarlijkse kerstgroeten aan iedereen die ons lief is, mee te sturen.

De ornamentjes zijn gemaakt van vilt en worden geheel met de borduurmachine gemaakt. Net als bij een quiltblok span je steunvlies in, bij het maken van de ornamentjes heb ik scheurvlies gebruikt. 

Hierop komt batting te liggen en daar weer bovenop het vilt, dan volgen de stappen van het borduurpatroon. Als dit klaar is, kan er op de achterkant batting worden gelegd met daarop de buitenste vilt lapje, en niet te vergeten, het lintje om het ornamentje op te hangen.

De achterste batting kan ook weggelaten worden, dat heb ik bij een aantal gedaan. Daarvoor in de plaats een andere kleur vilt gelegd met daarop een viltlapje met dezelfde kleur als de voorkant van het ornamentje.

Dan volgt nog de laatste steek om alles aan elkaar te zetten, in dit geval een festonsteek. Als het ornamentje klaar is wordt eerst de steunvlies rondom weggescheurd tot aan de naaisteek. Dit gaat gemakkelijker als het vilt nog niet afgeknipt is. Als er maar twee lagen vilt zijn gebruikt dan beide lagen tegelijkertijd de restansten van het vilt langs de steken afknippen.

Is er een andere kleur vilt ertussen gebruikt dan deze apart afknippen, iets langer dan het vilt van de voor- en achterkant. Je kan hiervoor ook een kartelschaar of een golfjes figuurschaar gebruiken. Deze heb ik niet en ik kon alleen hele grote scharen vinden. En daar zijn deze ornamentjes net even te klein voor.

De kleine verschillende figuurscharen van plastic die wel verkrijgbaar zijn, knippen geen vilt, alleen papier.


En natuurlijk hoort ook bij Kerst de Amerikaanse Gingerbread Cookies.  Zijn deze niet geweldig gebakken?

De koekjes hebben een extra viltlaagje gekregen. Met vulling zijn koekjes veel lekkerder. En het ziet er even wat leuker uit.

En van de Amerikaanse Gingerbread Cookies naar de Nordic style ornamentjes.

Ik kan niet zeggen welke ik nu leuker vind. De Amerikaanse of de Scandinavische uitvoeringen.

Ook in hartjes vorm zijn deze leuk. Een extra viltlapje heb ik er tussen gezet.

Grote en kleine hartjes gemaakt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik zou het leuk vinden als je een reactie schrijft.