maandag 28 mei 2018

Wave blokken ITH.

Na een lange tijd (ik noem het i.p.v. een writer's block een quilter's block) weer vol enthousiasme begonnen aan een nieuw project. Het gebeurt mij niet vaak dat ik aan iets werk waar ik totaal geen zin meer in had om het af te maken . En voor het eerst heb ik nu een UFO, bij quiltsters bekend als een "unfinished object" in de kast liggen. Misschien komt het nog eens dat ik deze quilt afmaakt. Maar voorlopig even niet.

Een aantal jaren geleden zag ik de quilt "Moon Glow" van Jinny Beyer en ik vond deze wel heel erg mooi. En een paar weken geleden zag ik hem weer, door een quiltster die deze had gemaakt en op haar blog had gezet. En ik wist dat ik zo'n soort quilt wilde maken. Het moest niet dezelfde worden, want dat hebben al andere quilsters genoeg gedaan. Ook om al die sterren met paper piecing techniek te doen zag ik niet zo zitten. Maar ik wilde wel dezelfde stoffen uit Jinny Beyer's Palette hiervoor gebruiken en in dit patroon komen de stoffen ook mooi uit.

Wel was het een heel gepuzzel om de stoffen zo in dit patroon aan te passen zodat het dezelfde kleurstelling bleef houden als van de Moon Glow quilt. Want die wilde ik wel aanhouden. 
Eerst een blok gemaakt op scheurvlies met alleen de stiksels waar de lapjes moeten komen. Daarna deze overgetrokken op scheurvlies, naden aangetekend en dan de stoffen snijden. En heel veel tellen, want de stoffen moeten ook nog eens gespiegeld gesneden worden.
In het oorspronkelijke patroon zitten 12 blokken met deze kleuren en dit zijn hele grote blokken, dat gaat met de borduurmachine niet lukken. Ieder blok gedeeld door vier, worden 48 blokken maken van 19 lapjes per blok. In totaal 912 lapjes gesneden. En als deze klaar zijn komen er nog 13 sterblokken bij die ook in 4 gedeeltes worden gemaakt.
Voorlopig ben ik nog even bezig. Maar het begin is er.


De eerste blokken zijn klaar. De maat van deze vier blokken samen is 46 x 46 cm. 
De meer lila kleurige stof is in het echt veel paarser net als de lapjes dier hiervoor zitten, die lijken op de foto meer blauw. De kleuren komen op de foto's niet echt goed over. 

Alleen de zwarte stof ontbreekt op de foto. Maar dit zijn de stoffen die in de quilt gebruikt gaan worden.

Een gedeelte van de gesneden lapjes op de te verwerken volgorde alvast klaargelegd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik zou het leuk vinden als je een reactie schrijft.