donderdag 17 januari 2019

Mijn naaikamer.

Van een aantal dames kreeg ik vragen zoals wat voor soort materialen heb je nodig om een quilt te maken en hoe mijn naaikamer er nu uitziet nu ik met de 365 Quilt Challenge bezig ben. 
Want op de pagina van "Mijn naaikamer" ziet het er zo netjes uit. En dat zou volgens een aantal dames er nu toch heel anders uit zien.
En dat klopt, die foto's zijn gecensureerd. Voordat ik die foto's nam heb ik natuurlijk eerst de rommel achter mij gegooid. Nee hoor, zo erg is het niet. 
Wel kan er een ontzettende rommel van maken als ik bezig ben. 
Maar ik vindt het ook prettig om de volgende dag in een opgeruimde en frisse kamer te beginnen en waar alles zo te vinden is. En ja, dat betekend opruimen. 
En vaak gebruik je zoveel kleine materialen, zeker voor je machine, dat ik bang ben dat ik ze kwijtraak. Als ik klaar ben voor die dag dan ruim ik alles zoveel mogelijk op en maak de tafels schoon van draadjes en stof. 
Want stoffig wordt het als je aan een quilt werkt. De vloer stofzuig ik vaak, niet iedere dag, maar toch een aantal keren in de week. 
In huis loop ik met sloffen aan, ik heb twee paar sloffen. Een paar speciaal voor mijn naaikamer en die wil ik daar alleen houden omdat je anders de draadjes die eraan blijven zitten door het hele huis mee neemt. Maar meestal vergeet ik dit en dan liggen op de trap en de benedenverdieping draadjes tot op het toilet aan toe, draadjes blijven ook in je kleding hangen.
Dus hierbij de ongecensureerde foto's van mijn naaikamer.

 De kniptafel met daarop twee grote snijmatten van het merk Olfa. Deze zijn lekker stevig, maar met batting snijden blijven er vaak pluizen achter op de mat en met een een natte doek moet je goed poetsen om dit weer weg te krijgen. De kleur vindt ik foei lelijk. Je hebt ook roze snijmatten, maar die zijn dunner en niet in dezelfde maat te verkrijgen. Dus ik hou het maar bij de groene.
Verder twee standaards voor mijn quilt linialen. Een voor de linialen in centimeters, de ander voor de linialen in inches. Deze stonden altijd rechtop in het middelste kastje van de kniptafel. Maar dat vond ik niet handig, ze raakten altijd door elkaar. Nu pak ik altijd meteen de goede.
De linkerbak is voor de restjes stof die ik overhoud van het snijden en die ik nog kan gebruiken. 
Daarachter ligt de Illusion quilt waar ik ook aan werk.
De rechterbak is voor het afval. 

De stoffen die ik gebruik voor de quilt heb ik opgerold, dan kreuken ze minder dan dat ze opgevouwen worden. Voordat ik de stof gebruik strijk ik de lappen heel heet met veel stoom. Dit zorgt voor meer krimp dan de stoffen te wassen en drogen in de wasdroger. En de chemicaliĆ«n  die in de stoffen komen tijdens de productie zijn er uit op deze manier.
Op het rechterkastje liggen de stoffen die voor de lichte blokken in de 365 Quilt Challenge worden gebruikt. Links op het kastje staat een doos waarin alle kleine onderdelen van mijn machines zitten en verder wat je nodig hebt bij het naaien. Een grote handige naaidoos.

 De stroken die gesneden zijn voor de quilt op een kleerhanger gehangen. Zo kan ik gemakkelijk zien wat ik nog heb en in welke breedte de stroken zijn.  Op de kastjes onder de rollen steunstof staat nog een klein strijkijzertje en aan de grote kast hangt een klein strijkplankje. 

 En zo ziet mijn werkplek eruit. Het lockmachinekastje uitgeklapt en aan de werktafel geschoven. Lekker veel werkruimte zo. Voor de verlichting boven de werktafels heeft mijn lieve man gezorgd evenals de stopcontacten die keurig zijn weggewerkt. En verder nog een daglicht lamp met loep, de loep is super handig als je wat kleine steekjes uit moet halen of echt priegelwerk moet doen.

 Een klein snijmatje met een strijkgedeelte. De lapjes zijn zo klein dat dit voldoende is. Voor grotere stukken is de kniptafel. Verder een groot en klein rolmes en twee kleine linialen. De schaar met lint hangt normaal bij de steunstoffen en wordt alleen voor papier gebruik, het kleine schaartje gebruik voor de draadjes, een lijmpen is ook altijd handig. En dan natuurlijk het kleine strijkijzertje van Clover voor de naadjes te strijken tijdens het naaien. Omdat het standaardje wat hierbij geleverd wordt steeds omkiepert, echt een onding, heb ik een schaaltje genomen om daarop het strijkijzertje te leggen. Zo loop ik tenminste niet het risico dat het ding omvalt je het en in je haast het wilt pakken en er blaren op je vingers komen.
Maar voor de rest is het een heel handig ding. Zeker als je met kleine stofjes en naden werkt.

 En natuurlijk mijn grote vriendin, niet alleen een super borduurmachine ook een hele fijne naaimachine. De machine staat nu verzonken in het werkblad. Voor het naaien van grote stukken zoals een quilt is dit ideaal. En verder ligt er tijdens het naaien spelden, pincetschaartje, pincet, rijggaren en ook een grote hulp, mijn tornmesje bij de machine.

Alleen de patroondelen heb ik uitgeprint. De rest van het patroon bekijk ik op mijn laptop. Scheelt weer papier en printerinkt. 
De lapjes die ik gesneden heb voor dit blok liggen in het patroon zoals het gemaakt moet worden op een weggooi stofdoekje. Hier blijven de stukjes prima op liggen zonder dat ze verschuiven. Heel handig en als ik klaar ben voor die dag gebruik ik het doekje om mijn tafels schoon te maken, ideaal voor de draadjes. Want naaien zonder draadjes bestaat gewoon niet. 
En dan liggen er nog beschermmatten op de werktafels. Met het spelden en als er eens wat valt, zoals een schaar beschadig ik zo de tafels niet. De blokjes van januari heb ik in een zakje gedaan. Die van februari liggen ernaast en dan een  aantal grotere blokken die ik heb gemaakt.

2 opmerkingen:

  1. Whaw!Wat een heerlijke ruimte! Ben nog steeds jaloers op je naai kamer. Als ik dat zo zie, zit ik er maar krapjes bij. Het is dat ik in zo'n heerlijk huis woon in Zandvoort, al 34 jaar. Ik zal dus niet zo gauw verhuizen. Zal ook eens wat foto's maken van mij tafel als ik bezig ben en op mijn blog plaatsen. Ik ruim ook wel vaak op, maar op zo'n kleine ruimte is het gauw vol. Mischien houd mij dat in toom, anders zou ik hier een totale stoffen winkel hebben. Veel plezier met je nieuwe project in je prachtige kamer! Groetjes Marie Bartels "De Gelukkige Naaister " blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Marie, leuk dat je langs komt. En jarenlang had ik het kleinste slaapkamertje in het huis. Dat was al een hele verbetering met naaien op de eettafel.
    Ik geniet nog steeds iedere keer als ik op mijn naaikamer kom. En groter is altijd beter wordt vaak gedacht. Maar ook dat komt weer vol en lijkt dan weer snel te klein.
    Groter zou ik ook niet willen, zou het alleen maar met meer gaan vullen.
    En misschien ben ik daarom wel zo'n opruimer, want op dat kleine kamertje moest je wel steeds opruimen anders zag je door de bomen het bos niet meer.

    Hartelijke groet, Elisabeth.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik zou het leuk vinden als je een reactie schrijft.